Tribond

Ikä: 12+
Pelaajat: 2-5 (tai joukkuetta)


Kysymyksiä nopeasti silmäillessä tuntui ensalkuun siltä ettei tässä pelissä varmaan tarvitse edetä lähtöruutua pidemmälle. Koskaan. Mutta onneksi arpakuutiolla voi heittää myös vapaavuoron ja todella onnekkaana edetä lähes aina maksimäärän.


Vaikka osa kysymyksistä koskikin kapea-alaisia harrastuksia tai historiaa, löytyi joukosta onneksi myös niitä helpompiakin kysymyksiä. Ja sitten niitä mitkä olisi pitänyt tietää muttei vaan juuri sillä hetkellä kertakaikkiaan hoksaa.

Vai mitäs sanotte seuraavista.
Mikä näitä kolmea sanaa yhdistää?
(Vastaukset kommenttiboksissa, jos jää vaivaamaan.)

1. OLENJA - BLINI - STAN LAUREL
2. SS - DS - HD
3. ESKIMONAISEN NAHKAHOUSUT - KANTARELLI - ORKIDEA
4. K-13 - 86 - 99
5. KOIRAROTU - ALUSHOUSUT - VASTAISKUMOOTTORI
6. ULOSOTTOMIES - LAPSI - HUKKA
7. H0 - N - 00
8. PESUKONE - JARRU - ORKESTERI
9. KÄSINOJATON NOJATUOLI - RAUTALANKAHITTI - PIKAKIVÄÄRI
10. GALLUP-KYSELY - EIFELTORNI - DIESELMOOTTORI

5 kommenttia:

  1. (Kirjoitan tähän ensin jotain turhaa, ettei vastaukset näy viimeisimmissä kommenteissa pilaten arvaamisen ilon niiltä jotka eivät vastausta olisi halunneet vielä nähdä. Jätin esimerkeistä kaikki purjehdukseen liittyvät pois vaikka niitä oli viimeisessä pelissämme vähän turhan monta.)
    Mutta nyt, vastaukset:

    .
    .
    .
    .
    .

    1. OLENJA - BLINI - STAN LAUREL
    Ne ovat ohukaisia
    2. SS - DS - HD
    Tietokoneen diskettejä
    3. ESKIMONAISEN NAHKAHOUSUT - KANTARELLI - ORKIDEA
    Suomalaisia designmaljakoita
    4. K-13 - 86 - 99
    Maxwell Smart -sarjan agentteja (K-13 oli koira)
    5. KOIRAROTU - ALUSHOUSUT - VASTAISKUMOOTTORI
    Ne ovat boksereita
    6. ULOSOTTOMIES - LAPSI - HUKKA
    Ne perivät
    7. H0 - N - 00
    Pienoisrautateiden mittakaavoja.
    8. PESUKONE - JARRU - ORKESTERI
    Niissä on rumpu
    9. KÄSINOJATON NOJATUOLI - RAUTALANKAHITTI - PIKAKIVÄÄRI
    Emma
    10. GALLUP-KYSELY - EIFELTORNI - DIESELMOOTTORI
    Nimetty keksijän mukaan

    ----------
    Kerro totuus. Kuinka monta sait oikein?

    VastaaPoista
  2. Multa kysyttiin näistä pelatessa 4.
    Pitänee olla siis rehellinen ja myöntää että tiesin kaksi, 5 ja 6. Kasin olisin todennäköisesti tiennyt, ykkönen jäi harmittamaan kun en sanonut juuri oikeaa sanaa (sanoin synonyymin) ja nelonen ois pitänyt tietää. Onneksi juuri sitä ei kysytty multa.

    VastaaPoista
  3. Totuus on, että riippuen tuomarista olisin saanut oikein joko viisi tai kolme. (Kirjoitan tähän väliin jotain höpötystä, riittääköhän.) Ykkösen tiesin, vitosen tiesin, seiskan tiesin. (No, ehkä ei vielä, mutta ihan kohta.)

    Kakkosesta tiesin, että ne ovat oikeastaan tarkemmin ottaen niitä koskevia lyhenteitä, nelosesta hokasin kyllä yhteyden, mutta ajattelin, että K-13 on sen leffan ikäraja - yhdistävä tekijä on kuitenkin Agentti 86 -fiktio, ja sitä kai haettiin. ;-)

    Kymppi olis pitänyt tietää, kutosta ei, mutta se oli silti, no, ääh...

    Kolmoseen keksin hienon yhteyden, joka ei vain ollut se haettu, ysiä en vain tiennyt.

    Kasia vähän protestoisin, liian epämääräinen kysymys. :-P

    Miten tuossa muuten muuten edetään?

    VastaaPoista
  4. Jokaisella pelaajalla on kolme pelinappulaa, jokainen nappula omaan lähtöön.

    Heitetään aina kahta noppaa. Musta noppa osoittaa miltä aihealueelta kysytään tai tuleeko vapaavuoro ja punainen noppa osoittaa etenemismäärän. Vapaavuorolla voi vaan edetä ja heittää uudestaan, muuten edetään jos on vastannut oikein.

    Saa siirtää mitä tahansa kolmesta (omasta) nappulasta kun on tiennyt (mutta vain sitä, ylimenevillä ei saa jatkaa toisella nappulalla), maaliin ei tarvii päästä tasaluvulla mutta kaikki nappulat pitää saada maaliin.

    Sellane.

    Oikeestaan ihan kiva peli vaikken mikään tieturi olekaan. Enkä aina hoksurikaan.

    VastaaPoista
  5. Viitonen ja ysi ainakin ovat ihan helppoja, ne ovat bokseri ja Emma. Muita joutuisin vähän miettimään

    VastaaPoista