Samurai

Ikä: 10+
Pelaajat: 2-4
Kesto: 45 min


En kertakaikkiaan ymmärrä miksei joidenkin pelien ohjeita kyetä tekemään selkeiksi. Vaikkapa tähän malliin ja tässä järjestyksessä:
1. esivalmistelut ensimmäisellä pelikerralla
2. pelin tavoite: kerätä pisteitä, kortteja, helmiä, kissoja, koiria tai blokata, ehtiä, päästä eroon, täyttää...
3. mitä laitetaan pöytään esille ja mitä nurinpäin
4. mitä jaetaan pelaajille, saako ne katsoa ja näytetäänkö kaikille
5. yhden pelivuoron pelisiirrot A, B, C -kohdittain
6. sääntöjä sille miten saa toimia ja miten ei
7. poikkeuksia ja muita ihmejuttuja mitä monimutkaisimmissa peleissä on aina kuitenkin niin hitosti (ja silti löytyy aina joku porsaanreikä...)
8. kuka voittaa ja miten
9. miten lasketaan pisteet
10. kasa esimerkkejä kaikista kohdista matkan varrelta

(...mutinaa, jupinaa... teen kohta ITE säännöt kaikkiin peleihin...)

Kolmen pelaajan pelissä kootaan keskisuuri pelilauta.

Ja sitten on ne peliohjelehdykät millä ei ole loogisuuden kanssa mitään tekemistä. Vaikka säännöt olisivat kuinka yksinkertaiset niin eihän niitä ole ollenkaan pakko laittaa selkeään järjestykseen, eihän?

Hahmot kuuluvat kaupunkeihin ja kyliin.

Jos vaikkapa haluaa nopeasti oppia uuden pelin mikä näyttää siltä ettei sen säännöt nyt niin monimutkaiset voi olla. Ja jos haluaa vaikkapa oppia pelatessa jolloin ekalla kerralla voisi mennä vain kohta kohdalta läpi peliohjeita ja korjata heti virheensä tai kärsiä niistä nahoissaan.

Se ei nyt vaan onnistu koska se, miten palikoita tai kortteja laitetaan löytyy vasta toisiksi viimeiseltä sivulta sen jälkeen kun on selitetty kaikki muut hienosäätösäännöt. Eikä asiaa auta yhtään se että säännöt ovat enkuksi, jolloin pelin osien nimitykset tökkivät välillä kohtuupaljon.

Poletteja laitetaan maa- tai meripaikoille.

Eli tämä eka Samuraipeli meni niin että säännöt muuttuivat kokoajan pelin aikana ja lopun pistelasku jäi vielä hieman epämääräiseksi. Ehkä. Oletimme että poika voitti. (Pistelaskun esimerkit olivat "hauskoja". Niissä sanottiin hyvin selkeästi kuka EI voittanut, mutta missään kohtaa ei vaikkapa sanottu näin: kolmen pelissä se voittaa välittömästi jolla on yhtä hahmoa 6 tai enemmän.)

Hahmon saa se, jonka vieruspolettien yhteispistemäärä on isoin.

- Ai ne budhat, riisipellot ja korkeat hatut olisi myös pitänyt laittaa vuorotellen.
- Ai poletteja ei oiskaan tarvinnu lajitella.
- Ai vain niitä poletteja olisi saanut laittaa oman vuoron aikana niin monta kuin pystyy missä on katanoita etupuolella. Muunlaisia korkeintaan yksi.
- Ai nää hahmot pitää jakaa heti kun kaikki paikat mihin voi laittaa poletteja on tullu täyteen.
- Ai kaikki MAApaikat... Meripaikoilla ei ole väliä.

Ja vieläkin jäi epäselväksi (kun en jaksanut enää etsiä) että saako poletinvaihtopoletin laittaa meripoletin tilalle. Oletin ettei, mutta silti olisin halunnut löytää jostain siihen suoran vastauksen.

Samurait (1 ja 2) voivat hallita mitä tahansa hahmoa.

Kuitenkin mielestäni potentiaalisesti oikein kiva peli. Sitten kahden viimeisen siirron aikana kun vihdoin ja viimein olimme tajunneet ottaa kaikki säännöt huomioon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti